Δευτέρα 27 Σεπτεμβρίου 2010

Ανατροπές σε ΑΕΙ και ΤΕΙ

Λιγότερα πανεπιστήμια και λιγότερες σχολές μέσω «Καλλικράτη» στην Παιδεία, νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με απευθείας εισαγωγή στα πανεπιστήμια κι όχι σε σχολές ή τμήματα, νέο τρόπο διοίκησης των ΑΕΙ, αλλαγή του τρόπου διανομής των συγγραμμάτων και διεθνοποίηση των ελληνικών πανεπιστημίων, είναι ορισμένες από τις αλλαγές που βάζει η κυβέρνηση στο τραπέζι του διαλόγου.

Το περίγραμμα των ριζικών αλλαγών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έδωσαν χθες στη συνάντηση εργασίας που πραγματοποιείται στους Δελφούς, ο πρωθυπουργός, Γ. Παπανδρέου και η υπουργός Παιδείας, Αννα Διαμανοπούλου. Οι προτάσεις που κατατέθηκαν αποτελούν τη βάση του διαλόγου που ξεκίνησε χθες, θα διαρκέσει τρεις μήνες και θα καταλήξει σε νόμο - πλαίσιο.

Αυτοτέλεια
Ουσιαστικά οι αλλαγές στοχεύουν στη δημιουργία του νέου πανεπιστημίου και πάνω σ' αυτό κινήθηκαν οι ομιλίες του πρωθυπουργού και της υπουργού. Η κ. Διαμαντοπούλου είπε ότι οι πυλώνες της μεταρρύθμισης στοχεύουν στην ουσιαστική αυτοτέλεια των ΑΕΙ, εισαγωγή και θεσμικά της αξιολόγησης και της κοινωνικής λογοδοσίας, διεθνοποίηση και εξωστρέφεια της ακαδημαϊκής διαδικασίας, σύνδεση ΑΕΙ και ΤΕΙ με την κοινωνία και την οικονομία, πρόοδος μετρήσιμη και στοχοθεσία στην τεχνολογία, στην έρευνα, στην κοινωνία της γνώσης. Οι βασικές προτάσεις της κυβέρνησης εστιάζονται στα εξής:

1. Θα προχωρήσουν οι συνενώσεις πανεπιστημίων και ΤΕΙ μέσω συγχωνεύσεων, καθώς και καταργήσεις τμημάτων.

2. Νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. «Δεν βλέπω γιατί να μην εισάγεται ένας υποψήφιος στο πανεπιστήμιο, για παράδειγμα στο Πάντειο, κι όχι σε μια σχολή ή σε ένα τμήμα», είπε ο Γ. Παπανδρέου.

3. Νέος τρόπος διοίκησης των πανεπιστημίων. Η υπουργός πρότεινε να γίνεται μέσω ενός συμβουλίου διοίκησης, το οποίο θα ασκεί και ένα μέρος των αρμοδιοτήτων του υπουργείου Παιδείας. «Αυτό το συμβούλιο θα αναλαμβάνει και τη διαχείριση της χρηματοδότησης, ενώ το ακαδημαϊκό μέρος των υποθέσεων θα είναι αρμοδιότητα των πρυτανικών αρχών», τόνισε.

4. Αλλάζει ο τρόπος διανομής των συγγραμμάτων με την εισαγωγή του ηλεκτρονικού συγγράμματος. Ηδη υπάρχουν στο διαδίκτυο 11.500 συγγράμματα και από 4 Οκτωβρίου οι φοιτητές θα έχουν πρόσβαση στην ηλεκτρονική παραγγελία.

5. Σύνδεση των ΑΕΙ και ΤΕΙ με το σύστημα των διδακτικών μονάδων και τη δια βίου μάθηση, ώστε να συνεχίζονται οι σπουδές για όλους και σε οποιαδήποτε ηλικία.

6. Νέος τρόπος διαχείρισης των οικονομικών των πανεπιστημίων, και της μισθοδοσίας, εισαγωγή των προγραμματικών συμφωνιών και διάλογος ακόμη και για νέο θεσμό, μια Ανεξάρτητη Αρχή Χρηματοδότησης.

7. Κάρτα ή κουπόνι του φοιτητή για πρόσβαση σε όλες τις παρεχόμενες υπηρεσίες, καθώς και νέο σύστημα φοιτητικών υποτροφιών και δανείων.

8. Αλλαγή του τρόπου διδασκαλίας στην τάξη, αλλά και των εξεταστικών περιόδων, σύστημα που έχει μετατρέψει πολλά ιδρύματα σε εξεταστικά κέντρα. «Είμαστε από τις τελευταίες χώρες στην Ευρώπη που η διδασκαλία γίνεται σε αμφιθέατρα από την έδρα με διαλέξεις», είπε η υπουργός.

Σε ό,τι αφορά τον διάλογο, δημιουργούνται τρεις διαδικτυακοί τόποι για εκπαιδευτικούς και καθηγητές, για φοιτητές και για πολίτες και κοινωνικούς φορείς, όπου θα κατατεθούν όλες οι απόψεις.

Ο Γ. Παπανδρέου στην ομιλία του έδωσε έμφαση στην ανάγκη εξωστρέφειας των πανεπιστημίων και διεθνοποίησής τους, ώστε να μπορούν να δέχονται καθηγητές, αλλά και φοιτητές από το εξωτερικό. Για τη «μητέρα των μαχών», μίλησε η κ. Διαμαντοπούλου τονίζοντας ότι «αλλαγή στην Παιδεία σημαίνει αλλάζουμε την Ελλάδα». Εντύπωση έκανε η αναφορά της για greek statistics και στην Παιδεία, κι όχι μόνο στην οικονομία.

«Εδώ και εννέα μήνες προσπαθούμε με τον υφυπουργό να συλλέξουμε τα στοιχεία των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ», είπε η κ. Διαμαντοπούλου και πρότεινε την καθιέρωση περιφερειακών συμβουλίων, τα οποία θα έχουν τον έλεγχο για τον αριθμό των φοιτητών, των διδασκόντων, των εισακτέων και των πτυχιούχων. Tα βασικά σημεία των αλλαγών

Συνενώσεις πανεπιστημίων και TEI, καταργήσεις τμημάτων σε έναν «Πανεπιστημιακό Kαλλικράτη».

Nέο σύστημα εισαγωγής με είσοδο στο πανεπιστήμιο κι όχι σε σχολή ή τμήμα.

Aλλαγή συστήματος διδασκαλίας και των εξεταστικών περιόδων.

Kάρτα ή κουπόνι φοιτητή και νέο σύστημα φοιτητικών υποτροφιών.

Aλλαγή τρόπου διοίκησης των πανεπιστημίων, δημιουργία συμβουλίου διοίκησης και οικονομική αυτοτέλεια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου