Τρίτη 15 Μαρτίου 2011

Tsunami hits Japan 2011

ΦΡΟΝΤΗΣΤΗΡΙΟ


Παρασκευή 11 Μαρτίου 2011

8,9 Ρίχτερ ταρακούνησαν για 2 λεπτά την Ιαπωνία-Τεράστια τσουνάμι σαρώνουν τις ακτές-εικόνες αποκάλυψης



i
Rate This
Quantcast

Το τσουνάμι χτύπησε ήδη παράλιες περιοχές της Ιαπωνίας. Αυτοκίνητα επιπλέουν καθώς και μερικά σπίτια.
Κύματα ύψους 4,6 μέτρων έφθασαν στις ακτές της Iαπωνίας στον Ειρηνικό.

Εξι πυρκαγιές βρίσκονται σε εξέλιξη στην περιοχή του Τόκιο μετά τον σεισμό, μετέδωσε το πρακτορείο Jiji.

Τα 7,9 Ρίχτερ έγιναν στις 07:46 το πρωί ώρα Ελλάδος, 14:46 ώρα Ιαπωνίας. Μέχρι στιγμής δεν έχουν αναφερθεί θύματα. Ορισμένα σεισμολογικά κέντρα δίνουν τον σεισμό 8,8 Ρίχτερ.

Κύματα ύψους ενός μέτρου έφθασαν στις ακτές της Ιαπωνίας στον Ειρηνικό. Προειδοποίηση για τσουνάμι εκδόθηκε για τη Ρωσία, τις Φιλιππίνες και τις Μαριάννες Νήσους από το Κέντρο Παρακολούθησης του Ειρηνικού.
Πληροφορίες για τραυματίες στη βορειο-ανατολική Ιαπωνία, μετέδωσε το πρακτορείο Kyodo.

Διακόπηκε η κυκλοφορία στο αεροδρόμιο Ναρίτα του Τόκιο.

Αυτοκίνητα έχουν πέσει στην θάλασσα. Τα κτίρια και οι άνθρωποι πηγαινοέρχονταν δόθε για δύο περίπου λεπτά! Εκτός λειτουργίας το μετρό και άλλες συγκοινωνίες της χώρας.


Πέμπτη 10 Μαρτίου 2011

New Survey (1)

Πέμπτη 3 Μαρτίου 2011

Δυσκολότερο θα είναι φέτος το έργο των υποψηφίων στις πανελλαδικές εξετάσεις στην περίπτωση που εισακουστούν οι προτάσεις των ΑΕΙ - ΤΕΙ για τον αριθμό των εισακτέων

Μειώσεις σοκ στον αριθμό των εισακτέων, που ξεπερνούν σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και το 50%, ετοιμάζονται να υποβάλουν οι διοικήσεις των ΑΕΙ-ΤΕΙ στο υπουργείο Παιδείας, σε μια προσπάθεια να «ανασάνουν» τα ιδρύματα από την πληθώρα των μετεγγραφών που δέχονται κάθε χρόνο, αλλά και γιατί δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις.

Εισήγηση - σοκ για 50% μείωση εισακτέων

Είναι ενδεικτικό ότι το ΤΕΙ Πειραιά στην πρόταση που θα κάνει προς το υπουργείο θα ζητήσει... έναν φοιτητή σε κάθε τμήμα για το επόμενο ακαδημαϊκό έτος, καθώς αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα και δεν μπορεί να πληρώσει ούτε το έκτακτο διδακτικό προσωπικό, το οποίο προχώρησε σε επίσχεση εργασίας. Ταυτόχρονα, πολλά τμήματα ιδρυμάτων σε ένδειξη διαμαρτυρίας δεν θα στείλουν εισήγηση, αφού ?όπως σημειώνουν... η γνώμη τους δεν λαμβάνεται υπόψη.

Το αίτημα σύσσωμης σχεδόν της πανεπιστημιακής κοινότητας για σημαντική μείωση στον αριθμό των εισακτέων δεν αφορά μόνο τις μετεγγραφές, αλλά και οικονομικά προβλήματα τα οποία συμβάλλουν στην πλημμελή εκπαίδευση των φοιτητών.

Αξίζει να επισημανθεί ότι η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχει διαμηνύσει προς πάσα κατεύθυνση ότι φέτος θα εισακουστούν οι προτάσεις των ιδρυμάτων περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται βέβαια για τον αριθμό των εισακτέων που θα διαμορφωθεί για κάθε τμήμα, τον ανταγωνισμό των υποψηφίων και μακροπρόθεσμα ακόμη και τις βάσεις εισαγωγής. Μάλιστα στις 7 Ιανουαρίου έστειλε έγγραφο προς τα ΑΕΙ-ΤΕΙ της χώρας, ζητώντας να στείλουν τις προτάσεις τους σχετικά με τον αριθμό των εισακτέων αλλά και να τις τεκμηριώσουν.

Ηδη τα πρώτα δείγματα δείχνουν ότι οι διοικήσεις των ιδρυμάτων και οι πρόεδροι των τμημάτων που κάνουν τις εισηγήσεις ζητούν δραστική μείωση των εισακτέων που ξεπερνά και το 50%. Ενδεικτικό παράδειγμα, τμήμα του ΤΕΙ Χαλκίδας το οποίο δέχθηκε πέρυσι 250 εισακτέους ενώ προτείνει για φέτος την εισαγωγή μόλις 100.

Πρυτάνεις και πρόεδροι Τεχνολογικών Ιδρυμάτων καλούν το υπουργείο Παιδείας να σεβαστεί τις προτάσεις τους για το πόσους φοιτητές μπορούν να εκπαιδεύσουν, προσθέτοντας πως σε αντίθετη περίπτωση θα αποτελεί κατάφωρη παραβίαση της αυτοτέλειας των ιδρυμάτων. «Σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να πάρουμε παραπάνω σπουδαστές από πέρυσι. Εμείς θα ζητήσουμε περίπου 80 άτομα ανά τμήμα» συμπληρώνει ο πρόεδρος του ΤΕΙ Αθήνας Δημήτρης Νίνος.

Η μείωση στις χρηματοδοτήσεις των ιδρυμάτων είναι σοβαρός παράγοντας και συντελεί στην απροθυμία των ιδρυμάτων να εγγράψουν μεγάλο αριθμό φοιτητών. Για παράδειγμα στο ΤΕΙ Πειραιά την 1-10-2009 ο προϋπολογισμός πληρωμής ωρομίσθιου εκπαιδευτικού προσωπικού ήταν 6.500.000 ευρώ και σήμερα η τελική χρηματοδότηση ανέρχεται στα 4.972.500 ευρώ, δηλαδή οι χρηματοδοτήσεις μειώθηκαν κατά 1.527.500 ευρώ.

ΣΤΟ ΚΕΝΟ ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ
Την τελευταία διετία Είχαν εισηγηθεί 26.672 λιγότερες θέσεις

Εκατοντάδες επιπλέον φοιτητές απ' όσους προτείνουν, δέχονται κάθε χρόνο τα περισσότερα ιδρύματα της χώρας. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο τα δύο τελευταία χρόνια, τα πανεπιστήμια είχαν εισηγηθεί 26.672 λιγότερες θέσεις από αυτές που τελικά δόθηκαν. Το Αριστοτέλειο είχε ζητήσει 4.395 θέσεις και δόθηκαν 1.425 περισσότερες, φτάνοντας τις 5.820. Το Πανεπιστήμιο Αθηνών απορρόφησε επιπλέον 925 φοιτητές και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου 750.

Σχετικά με τις φετινές προτάσεις των ιδρυμάτων, θα σταλούν στο υπουργείο μέχρι το τέλος του μήνα, αφού το σχετικό έγγραφο έφτασε στα ΑΕΙ-ΤΕΙ στις 7 Γενάρη. Η αντιπρύτανης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Τόνια Μοροπούλου, μιλώντας στο «Εθνος», τόνισε πως με βάση την απογραφή του 2009-10 στο ΕΜΠ, καταγράφηκε λόγω μετεγγραφών διπλάσιος αριθμός εισακτέων σε 5 από τις 9 σχολές συγκριτικά με αυτόν που δόθηκε από το υπουργείο.

«Στη σχολή Πολιτικών Μηχανικών δόθηκαν 118 θέσεις και μετά τις μετεγγραφές και τις κατατακτήριες φοίτησαν στο πρώτο έτος συνολικά 244.

Στη σχολή Μηχανολόγων από 110 αρχικούς εισακτέους, φοίτησαν 219». Η κ. Μοροπούλου αναφέρθηκε και στην αναλογία διδασκόντων προς διδασκόμενους στο ΕΜΠ αλλά και σε σχέση με τα διεθνή πρότυπα.

«Στη σχολή Πολιτικών Μηχανικών η αναλογία είναι 1 προς 27, στη σχολή Μηχανολόγων 1 προς 43, Ηλεκτρολόγων 1 προς 34, Αρχιτεκτόνων 1 προς 50 κ.λπ.». Αναφερόμενη στα διεθνή πρότυπα, είπε πως η αναλογία είναι 1 προς 10 έως 1 προς 15.

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΑΣ
«Το υπουργείο να σεβαστεί τις προτάσεις μας»

«Για πολλά χρόνια τα ΑΕΙ και ειδικότερα το Πανεπιστήμιο Πατρών δεν εισακούεται όσον αφορά τον αριθμό των εισακτέων που προτείνει», τονίζει ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Πατρών Γιώργος Παναγιωτάκης.

Οπως τονίζει στο «Εθνος», «σε όλες τις περιπτώσεις ο αριθμός των εισακτέων που ανακοινώνεται είναι από μεγαλύτερος έως πολύ μεγαλύτερος από την πρότασή μας». Ενδεικτικά αναφέρει το Τμήμα Φιλολογίας, το οποίο πέρυσι ζήτησε 80 άτομα, ενώ ο τελικός αριθμός των εισακτέων ήταν 250.

Αντίστοιχο παράδειγμα το Τμήμα Ιατρικής, όπου ο προτεινόμενος αριθμός ήταν 80, αυτός που δόθηκε έφτασε τους 150 και με τις μετεγγραφές ξεπέρασε τους 190.

«Σε ένδειξη διαμαρτυρίας πολλά από τα τμήματα του πανεπιστημίου αρνούνται να προτείνουν αριθμό εισακτέων προς το υπουργείο, καθώς πιστεύουν ότι η πρότασή τους δεν θα γίνει αποδεκτή».

«Εύχομαι το υπουργείο Παιδείας», καταλήγει ο πρύτανης, «να καταλάβει ότι ο μεγάλος αριθμός εισακτέων σε σχέση με τις δυνατότητες που έχει το κάθε τμήμα είναι σε βάρος της ποιότητας της προσφερόμενης εκπαίδευσης, να αναλογιστεί τις ευθύνες που του αναλογούν και να αρχίσει να σέβεται τη γνώμη των πανεπιστημίων».

Α. ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ
Η μεταρρύθμιση θα προχωρήσει

Η κυβέρνηση δεν κάνει πίσω στην απόφασή της να προχωρήσει σε μια ριζική μεταρρύθμιση στον χώρο της παιδείας, παρά τις αντιδράσεις. Η Αννα Διαμαντοπούλου, χθες από τη Θεσσαλονίκη έστειλε το μήνυμα ότι οι αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι ειλημμένη απόφαση. Η κ. Διαμαντοπούλου, που συμμετείχε σε ημερίδα που οργανώθηκε από το Εθνικό Κέντρο Ερευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης Θεσσαλονίκης και την «Τεχνόπολη Θεσσαλονίκης», απέκρουσε τις κατηγορίες που διατυπώνονται ότι το υπουργείο επιτίθεται στα ΑΕΙ για να τα απαξιώσει.

ΝΙΚΟΛ. ΤΡΙΓΚΑ - Μ. ΝΙΒΟΛΙΑΝΙΤΗΣ

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ

Λ. ΒΡΥΖΙΔΗΣ
Ενας νέος φοιτητής για κάθε τμήμα

Εμείς φέτος θα ζητήσουμε... έναν νέο φοιτητή για κάθε τμήμα. Η κατάσταση στο ίδρυμα είναι τραγική. Αυτήν τη στιγμή περιμένουν 17.000 σπουδαστές να δώσουν εξετάσεις και δεν μπορούν, επειδή το έκτακτο διδακτικό προσωπικό κάνει επίσχεση εργασίας διότι δεν έχουν πληρωθεί τους τρεις τελευταίους μήνες. Tο ίδρυμα υπολειτουργεί, ενώ το υπουργείο Παιδείας κάθε λίγο και λιγάκι μας αλλάζει τα οικονομικά δεδομένα. Δεν ξέρουμε τι θα κάνουμε, ούτε πώς θα αντιδράσουν προσωπικό και σπουδαστές.

* Ο Λάζαρος Βρυζίδης είναι πρόεδρος του ΤΕΙ Πειραιά

Δυσκολότερο θα είναι φέτος το έργο των υποψηφίων στις πανελλαδικές εξετάσεις στην περίπτωση που εισακουστούν οι προτάσεις των ΑΕΙ - ΤΕΙ για τον αριθμό των εισακτέων

Μειώσεις σοκ στον αριθμό των εισακτέων, που ξεπερνούν σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και το 50%, ετοιμάζονται να υποβάλουν οι διοικήσεις των ΑΕΙ-ΤΕΙ στο υπουργείο Παιδείας, σε μια προσπάθεια να «ανασάνουν» τα ιδρύματα από την πληθώρα των μετεγγραφών που δέχονται κάθε χρόνο, αλλά και γιατί δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις.

Εισήγηση - σοκ για 50% μείωση εισακτέων

Είναι ενδεικτικό ότι το ΤΕΙ Πειραιά στην πρόταση που θα κάνει προς το υπουργείο θα ζητήσει... έναν φοιτητή σε κάθε τμήμα για το επόμενο ακαδημαϊκό έτος, καθώς αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα και δεν μπορεί να πληρώσει ούτε το έκτακτο διδακτικό προσωπικό, το οποίο προχώρησε σε επίσχεση εργασίας. Ταυτόχρονα, πολλά τμήματα ιδρυμάτων σε ένδειξη διαμαρτυρίας δεν θα στείλουν εισήγηση, αφού ?όπως σημειώνουν... η γνώμη τους δεν λαμβάνεται υπόψη.

Το αίτημα σύσσωμης σχεδόν της πανεπιστημιακής κοινότητας για σημαντική μείωση στον αριθμό των εισακτέων δεν αφορά μόνο τις μετεγγραφές, αλλά και οικονομικά προβλήματα τα οποία συμβάλλουν στην πλημμελή εκπαίδευση των φοιτητών.

Αξίζει να επισημανθεί ότι η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχει διαμηνύσει προς πάσα κατεύθυνση ότι φέτος θα εισακουστούν οι προτάσεις των ιδρυμάτων περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται βέβαια για τον αριθμό των εισακτέων που θα διαμορφωθεί για κάθε τμήμα, τον ανταγωνισμό των υποψηφίων και μακροπρόθεσμα ακόμη και τις βάσεις εισαγωγής. Μάλιστα στις 7 Ιανουαρίου έστειλε έγγραφο προς τα ΑΕΙ-ΤΕΙ της χώρας, ζητώντας να στείλουν τις προτάσεις τους σχετικά με τον αριθμό των εισακτέων αλλά και να τις τεκμηριώσουν.

Ηδη τα πρώτα δείγματα δείχνουν ότι οι διοικήσεις των ιδρυμάτων και οι πρόεδροι των τμημάτων που κάνουν τις εισηγήσεις ζητούν δραστική μείωση των εισακτέων που ξεπερνά και το 50%. Ενδεικτικό παράδειγμα, τμήμα του ΤΕΙ Χαλκίδας το οποίο δέχθηκε πέρυσι 250 εισακτέους ενώ προτείνει για φέτος την εισαγωγή μόλις 100.

Πρυτάνεις και πρόεδροι Τεχνολογικών Ιδρυμάτων καλούν το υπουργείο Παιδείας να σεβαστεί τις προτάσεις τους για το πόσους φοιτητές μπορούν να εκπαιδεύσουν, προσθέτοντας πως σε αντίθετη περίπτωση θα αποτελεί κατάφωρη παραβίαση της αυτοτέλειας των ιδρυμάτων. «Σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να πάρουμε παραπάνω σπουδαστές από πέρυσι. Εμείς θα ζητήσουμε περίπου 80 άτομα ανά τμήμα» συμπληρώνει ο πρόεδρος του ΤΕΙ Αθήνας Δημήτρης Νίνος.

Η μείωση στις χρηματοδοτήσεις των ιδρυμάτων είναι σοβαρός παράγοντας και συντελεί στην απροθυμία των ιδρυμάτων να εγγράψουν μεγάλο αριθμό φοιτητών. Για παράδειγμα στο ΤΕΙ Πειραιά την 1-10-2009 ο προϋπολογισμός πληρωμής ωρομίσθιου εκπαιδευτικού προσωπικού ήταν 6.500.000 ευρώ και σήμερα η τελική χρηματοδότηση ανέρχεται στα 4.972.500 ευρώ, δηλαδή οι χρηματοδοτήσεις μειώθηκαν κατά 1.527.500 ευρώ.

ΣΤΟ ΚΕΝΟ ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ
Την τελευταία διετία Είχαν εισηγηθεί 26.672 λιγότερες θέσεις

Εκατοντάδες επιπλέον φοιτητές απ' όσους προτείνουν, δέχονται κάθε χρόνο τα περισσότερα ιδρύματα της χώρας. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο τα δύο τελευταία χρόνια, τα πανεπιστήμια είχαν εισηγηθεί 26.672 λιγότερες θέσεις από αυτές που τελικά δόθηκαν. Το Αριστοτέλειο είχε ζητήσει 4.395 θέσεις και δόθηκαν 1.425 περισσότερες, φτάνοντας τις 5.820. Το Πανεπιστήμιο Αθηνών απορρόφησε επιπλέον 925 φοιτητές και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου 750.

Σχετικά με τις φετινές προτάσεις των ιδρυμάτων, θα σταλούν στο υπουργείο μέχρι το τέλος του μήνα, αφού το σχετικό έγγραφο έφτασε στα ΑΕΙ-ΤΕΙ στις 7 Γενάρη. Η αντιπρύτανης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Τόνια Μοροπούλου, μιλώντας στο «Εθνος», τόνισε πως με βάση την απογραφή του 2009-10 στο ΕΜΠ, καταγράφηκε λόγω μετεγγραφών διπλάσιος αριθμός εισακτέων σε 5 από τις 9 σχολές συγκριτικά με αυτόν που δόθηκε από το υπουργείο.

«Στη σχολή Πολιτικών Μηχανικών δόθηκαν 118 θέσεις και μετά τις μετεγγραφές και τις κατατακτήριες φοίτησαν στο πρώτο έτος συνολικά 244.

Στη σχολή Μηχανολόγων από 110 αρχικούς εισακτέους, φοίτησαν 219». Η κ. Μοροπούλου αναφέρθηκε και στην αναλογία διδασκόντων προς διδασκόμενους στο ΕΜΠ αλλά και σε σχέση με τα διεθνή πρότυπα.

«Στη σχολή Πολιτικών Μηχανικών η αναλογία είναι 1 προς 27, στη σχολή Μηχανολόγων 1 προς 43, Ηλεκτρολόγων 1 προς 34, Αρχιτεκτόνων 1 προς 50 κ.λπ.». Αναφερόμενη στα διεθνή πρότυπα, είπε πως η αναλογία είναι 1 προς 10 έως 1 προς 15.

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΑΣ
«Το υπουργείο να σεβαστεί τις προτάσεις μας»

«Για πολλά χρόνια τα ΑΕΙ και ειδικότερα το Πανεπιστήμιο Πατρών δεν εισακούεται όσον αφορά τον αριθμό των εισακτέων που προτείνει», τονίζει ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Πατρών Γιώργος Παναγιωτάκης.

Οπως τονίζει στο «Εθνος», «σε όλες τις περιπτώσεις ο αριθμός των εισακτέων που ανακοινώνεται είναι από μεγαλύτερος έως πολύ μεγαλύτερος από την πρότασή μας». Ενδεικτικά αναφέρει το Τμήμα Φιλολογίας, το οποίο πέρυσι ζήτησε 80 άτομα, ενώ ο τελικός αριθμός των εισακτέων ήταν 250.

Αντίστοιχο παράδειγμα το Τμήμα Ιατρικής, όπου ο προτεινόμενος αριθμός ήταν 80, αυτός που δόθηκε έφτασε τους 150 και με τις μετεγγραφές ξεπέρασε τους 190.

«Σε ένδειξη διαμαρτυρίας πολλά από τα τμήματα του πανεπιστημίου αρνούνται να προτείνουν αριθμό εισακτέων προς το υπουργείο, καθώς πιστεύουν ότι η πρότασή τους δεν θα γίνει αποδεκτή».

«Εύχομαι το υπουργείο Παιδείας», καταλήγει ο πρύτανης, «να καταλάβει ότι ο μεγάλος αριθμός εισακτέων σε σχέση με τις δυνατότητες που έχει το κάθε τμήμα είναι σε βάρος της ποιότητας της προσφερόμενης εκπαίδευσης, να αναλογιστεί τις ευθύνες που του αναλογούν και να αρχίσει να σέβεται τη γνώμη των πανεπιστημίων».

Α. ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ
Η μεταρρύθμιση θα προχωρήσει

Η κυβέρνηση δεν κάνει πίσω στην απόφασή της να προχωρήσει σε μια ριζική μεταρρύθμιση στον χώρο της παιδείας, παρά τις αντιδράσεις. Η Αννα Διαμαντοπούλου, χθες από τη Θεσσαλονίκη έστειλε το μήνυμα ότι οι αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι ειλημμένη απόφαση. Η κ. Διαμαντοπούλου, που συμμετείχε σε ημερίδα που οργανώθηκε από το Εθνικό Κέντρο Ερευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης Θεσσαλονίκης και την «Τεχνόπολη Θεσσαλονίκης», απέκρουσε τις κατηγορίες που διατυπώνονται ότι το υπουργείο επιτίθεται στα ΑΕΙ για να τα απαξιώσει.

ΝΙΚΟΛ. ΤΡΙΓΚΑ - Μ. ΝΙΒΟΛΙΑΝΙΤΗΣ

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ

Λ. ΒΡΥΖΙΔΗΣ
Ενας νέος φοιτητής για κάθε τμήμα

Εμείς φέτος θα ζητήσουμε... έναν νέο φοιτητή για κάθε τμήμα. Η κατάσταση στο ίδρυμα είναι τραγική. Αυτήν τη στιγμή περιμένουν 17.000 σπουδαστές να δώσουν εξετάσεις και δεν μπορούν, επειδή το έκτακτο διδακτικό προσωπικό κάνει επίσχεση εργασίας διότι δεν έχουν πληρωθεί τους τρεις τελευταίους μήνες. Tο ίδρυμα υπολειτουργεί, ενώ το υπουργείο Παιδείας κάθε λίγο και λιγάκι μας αλλάζει τα οικονομικά δεδομένα. Δεν ξέρουμε τι θα κάνουμε, ούτε πώς θα αντιδράσουν προσωπικό και σπουδαστές.

* Ο Λάζαρος Βρυζίδης είναι πρόεδρος του ΤΕΙ Πειραιά

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΟΡΙΣΜΟΣ

Είναι η τεχνική προβολής στο κοινό με κάθε τρόπο μηνύματος που αφορά πρόσωπα, προϊόντα ή ιδέες με σκοπό τη γνωστοποίηση των αρετών, των πλεονεκτημάτων ή του περιεχομένου τους.

ΑΙΤΙΑ ΔΙΑΔΟΣΗΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ

• Η αύξηση του κέρδους.
• Ο ανταγωνισμός ομοειδών επιχειρήσεων.
• Η τελειοποίηση του τύπου (έντυπου και ηλεκτρονικού).
• Ο αστικός τρόπος ζωής (διεύρυνση αναγκών και απαιτήσεων).
• Η επικράτηση δημοκρατικής αντίληψης που επιτρέπει την ελεύθερη διακί¬νηση ιδεών (πολιτική διαφήμιση).

ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ

Ενημερώνει τους καταναλωτές για:v
τα προϊόντα (τιμή, χρησιμότητα). Παρέχει, έτσι, τη δυνατότητα σύγκρι¬σης και επιλογής μεταξύ ομοειδών προϊόντων, με αποτέλεσμα να κερ¬δίζουν χρόνο και χρήμα.
κοινωνικά θέματα και προτείνει μέτρα πρόληψης (κάπνισμα, AIDS).
Διαδραματίζει θετικό ρόλο στην οικονομική πρόοδο μιας χώρας με:v
την αύξηση παραγωγής και κατανάλωσης προϊόντων.
την ανάπτυξη του εμπορίου
Συμβάλλει στην περιστολή της ανεργίας:v
δημιουργούνται νέα επαγγέλματα (διαφημιστές, μακετίστες, γραφίστες).
Απασχολούνται περισσότεροι άνθρωποι για την αύξηση της παραγωγής,
Προσπoρίζει οικονομικά κέρδη στα ΜΜΕ, ώστε να είναι αδέσμευτα από ταv πολιτικά κόμματα και να επιτελούν καλύτερα τον έλεγχο στην εξουσία.
Ορισμένες διαφημίσεις καλλιεργούν την καλαισθησία.v
Ο ανταγωνισμός οδηγεί τις βιομηχανίες στη βελτίωση της ποιότητας τωνv προιόvτων και των τιμών. Έτσι βελτιώνεται το επίπεδο ζωής του ανθρώπου.
ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ

ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ


Προβάλλει πρότυπα κατανάλωσης και τελικά πρότυπα ζωής και αξιώνv τέτοιων που μεταβάλλουν τον πολίτη σε εύκολο θύμα της απληστίας του κεφαλαίου.
Η διαφήμιση επιβάλλεται με το να πλήττει καταλυτικά την ελευθερία της βούλησης:v
-αλλοτριώνει ψυχολογικά τον άνθρωπο. Χάνοντας τη δύναμή του για πρωτοβουλία, ο άνθρωπος δεν είναι πια ο εαυτός του, είναι ήδη ένας άλλος του οποίου η προσωπικότητα τον αντικατέστησε.
-πετυχαίνει τον εθισμό των μαζών, εκτός από την αποδοχή και υπακοή σε διαφημιστικά μηνύματα, στην αποδοχή μηνυμάτων πολιτικού και ιδεολογικού περιεχομένου. Έτσι, οι μάζες απογυμνώνονται έντεχνα από το αναφαίρετο δικαίωμα και καθήκον τους να αποφασίζουν για την τύχη τους.
Δημιουργεί πλασματικές ανάγκες και αυξάνει το άγχος για την απόκτηση των διαφημιζόμενων προϊόντων.v
v Η συνεχής διαφήμιση παραπληροφορεί και αποπροσανατολίζει τον κατα¬ναλωτή για την ποιότητα του διαφημιζόμενου προϊόντος.

Προκαλεί φαινόμενα κοινωνικής παθογένειας, βία και εγκληματικότητα,v ιδίως στους νέους, προκειμένου να εξασφαλίσουν τα καταναλωτικά αγαθά.
Επιδρά αρνητικά στον ιδεολογικό κόσμο του ανθρώπου:v
- το καταναλωτικό πνεύμα αμβλύνει το ενδιαφέρον του για κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα.
- Γίνεται υλιστής, ενώ απομακρύνεται από κάθε είδους ανώτερα ιδανικά και αξίες.
Ευτελίζει την προσωπικότητα του ατόμου με:v
- την κακή αλλά και προσβλητική χρησιμοποίηση των ατόμων και κυρίως του γυναικείου φύλου,
- τη γελοιοποίηση των ανθρώπινων σχέσεων και συναισθημάτων.
Προκαλεί αρνητικές συνέπειες στο περιβάλλον:v
- οι αφίσες ρυπαίνουν, καταστρέφουν και αλλοιώνουν την αισθητική του φυσικoύ τοπίου.
- με τη μεγιστοποίηση της παραγωγής εξαντλούνται οι φυσικoί πόροι.
Η διαφήμιση ωραιοποιεί τη ζωή, καλύπτει τις άσχημες πλευρές της,v δια¬στρεβλώνει την αλήθεια και παρουσιάζει στον άνθρωπο έναν εξωπραγματικό, πλαστό κόσμο.
Κακοποιεί τη γλώσσα, με τη συνθηματική χρήση της και την πληθώρα ξε¬νικών στοιχείων.v
Επιβαρύνει δυσανάλογα την τιμή των προϊόντων.v

ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΩΝ ΑΡΝΗΤΙΚΩΝ ΠΛΕΥΡΩΝ ΤΗΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ.
Το Κράτος, ως έκφραση του οργανωμένου κοινωνικού συνόλου, μπορεί ναv παρέμβει και να καθιερώσει όρια και υποχρεώσεις, από την πλευρά των διαφημιστών, για σεβασμό της αλήθειας, προς χάρη του καταναλωτή.
Η διαφήμιση να στηρίζεται στην αρχή:v
. της αλήθειας
. της αντικειμενικότητας
. του θεμιτού ανταγωνισμού
. του σεβασμού κοινωνικών - πολιτισμικών αξιών.
Ο πολίτης οφείλει να:v
- προκρίνει, κι αυτό είναι αποτέλεσμα παιδείας, εκείνα τα προίόντα που πραγματικά του χρειάζονται.
- συνειδητοποιήσει ότι η ευτυχία δε βρίσκεται στην κατανάλωση
- συμμετέχει σε ενώσεις καταναλωτών που μεριμνούν για την προστασία του κοινού από την παραπλάνηση και την κερδοσκοπία.


ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Τι είναι διαφήμιση; (ορισμός)
Η συστηματική προβολή απ' τα Μ.Μ.Ε. ενός καταναλωτικού προϊόντος, ενός προσώπου, μιας υπηρεσίας ή μιας ιδέας.
Ποιοι είναι οι λόγοι ανάπτυξης της διαφήμισης;
Υλιστικός τρόπος ζωής, αύξηση παραγωγής, οικονομικοί ανταγωνισμοί, ανάπτυξη Μ.Μ.Ε. (ήχου, εικόνας...), τεχνολογική πρόοδος,
εξέλιξη κι εμφάνιση νέων επιστημών (κοινωνική ψυχολογία, κοινωνιολογία, στατιστική κλπ.).
Ποια είναι τα μέσα που χρησιμοποιεί η διαφήμιση;
Εικόνα και ήχος,
επανάληψη λέξεων, φράσεων, εικόνων, προσώπων, υπερβολή και συνειρμοί ιδεών,
αναλυτική περιγραφή κι επίδειξη των ιδιοτήτων του προϊόντος,
μικρή χρονική διάρκεια που οδηγεί σε αδυναμία κριτικής απ' το θεατή,
εκμετάλλευση ανθρώπινων συναισθημάτων, επιθυμιών, αδυναμιών,
επίκληση στην αυθεντία, στη λογική και στο συναίσθημα, λανθάνοντας αξιολογικός χαρακτηρισμός (π.χ. «οι έξυπνοι οδηγούν Ρενώ»),
αξιοποίηση των πορισμάτων της ψυχολογίας, της κοινωνιολογίας και γενικά των επιστημών.

Ποιοι είναι οι στόχοι του διαφημιστικού μηνύματος;
Να γνωστοποιηθεί στον αποδέκτη, μέσω του καλύτερου επικοινωνιακού μέσου, το προϊόν ή η υπηρεσία που είναι προς πώληση,
να τραβήξει την προσοχή του και να προκαλέσει το ενδιαφέρον του,
να πείσει ότι το συγκεκριμένο αγαθό έχει περισσότερα πλεονεκτήματα από κάποιο άλλο,
να του δημιουργήσει την επιθυμία να τ' αποκτήσει και να τον οδηγήσει στην αγορά του προϊόντος.
Είδη διαφημιστικών προϊόντων
Μήνυμα που αναπτύσσεται με άμεσο τρόπο (χωρίς προλόγους και περιττές εξηγήσεις),
αφηγηματικό μήνυμα (χρησιμοποιείται η αφήγηση μιας ιστορίας για την επίδειξη του προϊόντος), μήνυμα μονολόγου - διαλόγου (μονόλογος - διάλογος με τη μορφή μαρτυρίας κάποιου ειδικού ή ενός καταναλωτή), μήνυμα που επεξηγεί την εικόνα,
μήνυμα που στηρίζεται σε τεχνάσματα / ευρήματα (ιδιαίτερη χρήση της γλώσσας με λογοπαίγνια, μεταφορές, παρομοιώσεις, σπάνιες λέξεις / φράσεις, χρήση του χιούμορ, της υπερβολής, της έκπληξης κλπ.), μήνυμα που προσφέρει επιχειρήματα.
Τι γλώσσα χρησιμοποιεί η διαφήμιση;
Η διαφήμιση ελέγχει τη χρήση του λεξιλογίου της. Επιλέγονται συνήθως λέξεις λιτές, απλές και κατανοητές. Αλλοτε όμως επιδιώκεται πλούσιο λεξιλόγιο, θαυμαστικά επιφωνήματα μ' εμφανή την ύπαρξη υπερβολής. Ολοφάνερη είναι η χρήση ξενικών όρων,
χρησιμοποιεί χρόνο μέλλοντα κι ενεστώτα, τον ενικό αριθμό, την έγκλιση της προστακτικής, σύνταξη παρατακτική ή υποτακτική,
επειδή στοχεύει στην απομνημόνευση, μεταχειρίζεται τις συνεχείς επαναλήψεις, τη συνθηματολογία, τα μηνύματα με ομοιοκαταληξία και τα λογοπαίγνια,
επειδή δεν απευθύνεται συνήθως στη λογική, ο λόγος είναι εύκολα κατανοητός, με έμφαση και χιουμοριστικός. Φαινομενικά δεν είναι φροντισμένος, στην πραγματικότητα όμως είναι περίτεχνα οργανωμένος, ώστε να πείθει. Συνοδεύεται απ' την εικόνα, μ' αποτέλεσμα η αποτύπωση του μηνύματος να είναι άμεση,
γίνεται ευρεία χρήση της μεταφοράς, της μετωνυμίας, της υπερβολής και των υπαινιγμών.
Ποια αίτια οδηγούν στον τεράστιο διαφημιστικό όγκο;
τεράστια τεχνολογική ανάπτυξη και υπερπαραγωγή αγαθών, η διαφήμιση οδηγεί στον υπερκαταναλωτισμό, αφού προβάλλει πλαστές και ψεύτικες ανάγκες μ' επιστημονικά οργανωμένο τρόπο,
αδυναμία ικανοποίησης των ουσιαστικών αναγκών του ανθρώπου, με συνέπεια να καταφεύγει σε υποκατάστατα (καταναλωτικά προϊόντα),
φόβος του ανθρώπου, μήπως με το να μη δοκιμάσει κάποιο καινούριο προϊόν χάσει κάποια νέα εμπειρία, μιμητισμός, παθητικοποίηση των ατόμων, παραγκωνισμός του πνεύματος,
προσπάθεια γι' αποπροσανατολισμό των ατόμων απ' τα πραγματικά προβλήματα,
τα οξυμένα ψυχολογικά προβλήματα, τα υπαρξιακά κενά, η προβολή της αξίας της προσωπικότητας μ' ένα ακριβό απόκτημα, που λειτουργεί ως φάρμακο για την κλονισμένη αυτοπεποίθηση, ωθούν το κοινό προς την αγορά και την κατανάλωση. Τα υλικά αγαθά δήθεν εξυψώνουν τον άνθρωπο κοινωνικά,
έμφυτη τάση για πολυτέλεια.
άνοδος του βιοτικού επιπέδου, άνεση, ποιότητα ζωής, ανταγωνισμός εταιρειών, αναβάθμιση της οικονομίας, τόνωση της αγοραστικής κίνησης, άνθιση του εμπορίου, επέκταση των επιχειρήσεων, εξοπλισμός μ' εκσυγχρονισμένα μηχανήματα, ποιοτική και ποσοτική βελτίωση της παραγωγής, πτώση του κόστους των προϊόντων, εξαγωγές προϊόντων, εισαγωγή συναλλάγματος,
νέες θέσεις εργασίας, καθώς δημιουργούνται νέα επαγγέλματα, μείωση της ανεργίας,
γνωστοποίηση των παραγόμενων προϊόντων στο καταναλωτικό κοινό, διεύρυνση των δυνατοτήτων σύγκρισης κι επιλογής, συχνά η διαφήμιση υψηλής ποιότητας συμβάλλει στην κοινωνική αγωγή των ατόμων και στη διαμόρφωση αισθητικών κριτηρίων, οικονομική αναβάθμιση των Μ.Μ.Ε., ολοένα και μεγαλύτερη ανάπτυξή τους.

Αρνητικές:
σπατάλη πρώτων υλών, διατάραξη της οικολογικής ισορροπίας, καλλιέργεια καταναλωτικού πνεύματος και υλιστικής νοοτροπίας,
απώλεια του μέτρου, νέες, αυξανόμενες, πλασματικές ανάγκες, απ' τις οποίες εξαρτάται η ευτυχία κι η επιτυχία του ανθρώπου. Στην προσπάθειά του μάλιστα να τις καλύψει, γεμίζει μ' αγωνία, απογοήτευση, αισθήματα μειονεξίας, κενού κι ανικανοποίητου, όταν τυχόν δε μπορεί ν' αντεπεξέλθει,
εθισμός στη σφαιρική κατανάλωση (π.χ. ιδεών, θεαμάτων, αξιών
κ.α.),
επιβολή ιδεολογιών και τρόπων ζωής, προπαγάνδα, καλλιέργεια μιμητισμού και ξενομανίας,
υποβιβασμός του ανθρώπου (μοντέλο οικονομικού ανθρώπου), εξευτελισμός της γυναίκας (εμπορεύσιμο είδος), εκμετάλλευση ανθρώπινων συναισθημάτων κι ευαισθησιών (μητρική αγάπη, συζυγική αγάπη, έρωτας, φιλία κλπ.), υποβάθμιση των ανθρωπίνων σχέσεων (π.χ. φθόνος, έπαρση, ανταγωνισμός), ηθική κρίση,
κοινωνικά χάσματα και ρατσισμός, αφού οξύνονται οι διαφορές ανάμεσα στους έχοντες και σ' αυτούς που αδυνατούν να συμμετάσχουν στο «καταναλωτικό όνειρο», έξαψη των παθών μπροστά στη μανία απόκτησης των υλικών αγαθών, έξαρση των φαινομένων κοινωνικής παθογένειας, της ανίας, της ανασφάλειας,
οι κοινωνικές αξίες, τα ιδανικά αντικαθίστανται απ' τα υλικά αγαθά (το χρήμα αναδεικνύεται ύψιστος στόχος), διόγκωση των ατομικών αναγκών και γενική αδιαφορία για την κοινωνία σε πολλά επίπεδα (πολιτικό, ιδεολογικό, πνευματικό, ηθικό κτλ) μέσω της πλύσης εγκεφάλου,
έλλειψη ενδιαφέροντος για ηθική ή πνευματική καλλιέργεια. Αδιαφορεί για την τέχνη, το διάλογο και την αυτογνωσία, απώλεια της ταυτότητας και της ιδιαιτερότητας του ατόμου, έλλειψη αυτοεκτίμησης και αυτοσεβασμού, κατευθυνόμενη βούληση,
αποξένωση απ' την εργασία,
υπερεργασία για την κάλυψη των αναγκών, περιορισμός του ελεύθερου χρόνου (π.χ. στρες, υπερωρίες, πολυθεσία, φθορά σωματική και πνευματική),
άγχος απ' το μανιώδες κυνήγι απόκτησης των υλικών αγαθών,
οικονομική εξάρτηση των Μ.Μ.Ε. απ' τους οικονομικούς
κύκλους χρηματοδότησής τους, προβολή κατευθυνόμενων
προτύπων, κυρίως καταναλωτικών,
αλλοίωση της γλώσσας, συνθηματολογία,
υποβάθμιση της ποιότητας των προϊόντων, εφόσον οι εταιρείες
γνωρίζουν πως το καταναλωτικό κοινό είναι απόλυτα
εξαρτώμενο απ' αυτές,
εξαπάτηση σχετικά με τα προτερήματα ενός προϊόντος, εκνευρισμός απ' τις πολλές διαφημίσεις, άνοδος της τιμής των προϊόντων, ρύπανση, ασχήμια.
Ποιοι οι τρόποι αντίστασης στην πλύση εγκεφάλου;
Ανθρωπιστική παιδεία, με στόχο την καλλιέργεια της επιλεκτικής ικανότητας, της δημιουργικής αντίστασης στην προπαγάνδα (πολιτική, καταναλωτική κ.α.). Ο σύγχρονος άνθρωπος οφείλει ν' αποκτήσει τέτοια συνείδηση και ιδανικά, ώστε να επιδιώξει πνευματικές κι ηθικές αξίες κι όχι μόνο υλικές,
κριτική αντιμετώπιση των διαφημιστικών μηνυμάτων, ιεράρχηση των αναγκών μέσω της αλλαγής των δομών της κοινωνίας,
ο άνθρωπος με τη δύναμη της λογικής οφείλει να συνειδητοποιήσει ότι είναι αδύνατο και μάταιο να προσπαθεί να ικανοποιεί όλες τις καταναλωτικές του επιθυμίες, γι' αυτό πρέπει αυτές να περιοριστούν. Απαραίτητες κρίνονται η καταπολέμηση του υλιστικού πνεύματος, η ολιγάρκεια κι η αυτάρκεια,
επιβάλλεται η απόκτηση εσωτερικής ελευθερίας, η χαλιναγώγηση των παθών ή των επιθυμιών, η επιδίωξη της γαλήνης μέσα απ' την αυτοκυριαρχία και την αυτοπειθαρχία, απεξάρτηση του ατόμου απ' την τηλεόραση, περιορισμός των διαφημίσεων,
έλεγχος της ποιότητας των προϊόντων που προβάλλονται, συνειδητοποίηση της αυταπάτης που δημιουργεί ο καταναλωτισμός,
δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου, καλλιέργεια ποικίλων ενδιαφερόντων,
προστασία του περιβάλλοντος, όχι εξάντληση πρώτων υλών, κρατική παρέμβαση στο θέμα της ποιότητας των προβαλλόμενων μηνυμάτων καθώς και στο θέμα του πλήθους των διαφημίσεων, ώστε να προστατευθεί ο δέκτης, ειδικά αν είναι παιδί,
ενημέρωση απ' τους υπεύθυνους για την προστασία των καταναλωτών,
η διαφήμιση να γίνεται με τρόπους που δεν προκαλούν αποστροφή στο κοινό, δεν υποτιμούν τη νοημοσύνη του και δεν προσβάλλουν το δημόσιο αίσθημα ηθικής.

Γιατί η διαφήμιση έχει ως κύριο στόχο τη γυναίκα;
Η γυναίκα είναι ο διαχειριστής των οικονομικών του σπιτιού, αυτή που αγοράζει τ' απαραίτητα για τα μέλη της οικογένειας και το νοικοκυριό,
επηρεάζεται κι εντυπωσιάζεται ευκολότερα λόγω της ευαισθησίας της, είναι φιλάρεσκη ("η φιλαρέσκεια είναι η δεύτερη φύση της γυναίκας" ),
τα καταναλωτικά αγαθά λειτουργούν ως υποκατάστατα,
ψυχολογικές αναπληρώσεις, αφού μέχρι πρόσφατα ήταν
αποκλεισμένη στο στενό χώρο του σπιτιού,
στις καταναλωτικές χώρες το χρήμα ή τα αγαθά είναι μέσο
καταξίωσης, κύρους και γοήτρου, που η γυναίκα λόγω της
κοινωνικής της καταπίεσης έχει ανάγκη,
συχνά η γυναίκα αποτελεί τον «καθρέφτη» του συζύγου κι έτσι
έμμεσα τον ανεβάζει κοινωνικά,
μεγάλο ήταν το ποσοστό αναλφαβητισμού της γυναίκας, συνεπώς υπολειτουργούσε η κρίση, αποδεχόταν τα μηνύματα αβασάνιστα και παθητικά,
η γυναίκα χειραφετήθηκε σχετικά πρόσφατα (στην Ελλάδα δικαίωμα ψήφου πήρε το 1952).
Γιατί η διαφήμιση χρησιμοποιεί τι παιδί;
Το ρήμα «χρησιμοποιώ» έχει διπλή σημασία.
Πρώτον, πρέπει να εξετάσουμε το παιδί ως μέσον, μοντέλο των διαφημίσεων.
Αίτια:
εκμετάλλευση της αθωότητας του παιδιού. Ο δέκτης -καταναλωτής δεν μπορεί να πιστέψει πως το παιδί τον εξαπατά, εκμετάλλευση του αυθορμητισμού και της αφέλειας του παιδιού, εκμετάλλευση της ευαισθησίας των μεγάλων απέναντι στο παιδί.
Δεύτερον, πρέπει να εξετάσουμε το παιδί ως δέκτη:
λειτουργεί περισσότερο με την επιθυμία, δεν κρίνει, δεν επεξεργάζεται τα μηνύματα,
με την πίεση που ασκεί στους γονείς του θα επιτύχει την αγορά του προϊόντος, που είναι το επιθυμητό αποτέλεσμα για την εταιρεία,
είναι εύπλαστο, ευάλωτο και επηρεάζεται εύκολα.
Πώς το μάρκετινγκ οδηγεί στον αποπροσανατολισμό των μαζών;
Με την τελειοποίηση των μέσων ενημέρωσης και τη δορυφορική επικοινωνία η πληροφόρηση είναι άμεση, ταχύτερη και σφαιρική. Ο συνδυασμός ήχου και εικόνας επηρεάζει τον άνθρωπο και το μήνυμα εισχωρεί στο εύκολα στο υποσυνείδητό του, ο καταιγισμός των μηνυμάτων κι η συχνή επανάληψη, επιτυγχάνουν την υποβολή,
το μάρκετινγκ επιστρατεύει την ψυχολογία, την κοινωνιολογία, τη στατιστική, προκειμένου να διεισδύσει στο βαθύτερο ψυχισμό ατόμων και λαών και να στοχεύσει στα ένστικτα, στα απωθημένα, στις περιοχές του ψυχικού βίου που δεν ελέγχονται απ' την υπεύθυνη σκέψη και βούληση, αποπροσανατολίζει τον κόσμο, στρέφοντας και κατευθύνοντας την προσοχή του εκεί που θέλει η κάθε εταιρεία και τα συμφέροντά της.

«ΟΙ ΜΑΖΕΣ ΠΟΤ ΕΘΙΖΟΝΤΑΙ ΝΑ ΥΠΑΚΟΥΟΥΝ ΣΕ ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΑ ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΕΙΝΑΙ ΕΥΚΟΛΟ ΝΑ ΥΠΑΚΟΥΣΟΥΝ ΚΑΙ ΣΕ ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ Η' ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ» Πώς εθίζονται;
Με τη δίχως κριτική αποδοχή των μηνυμάτων,
με τον εντυπωσιασμό απ' τη συσκευασία και το περιτύλιγμα,
το άτομο δεν προβληματίζεται, δε σκέφτεται, υφίσταται πλύση
εγκεφάλου απ' τον ομοιόμορφο βομβαρδισμό προϊόντων,
ελκυστικών και προκλητικών συνάμα. Ο άνθρωπος δεν έχει
συνείδηση μέχρι ποιου βαθμού χειραγωγείται, γιατί το
μάρκετιγκ στοχεύει απευθείας στο υποσυνείδητο,
όταν γίνει καταναλωτής προϊόντων, όταν το απορρυπαντικό ή
το ζυμαρικό αντικατασταθεί με πολιτικό σύνθημα, εύκολα
μετατρέπεται και σε καταναλωτή ιδεών, οπαδό. Το πολιτικό μάρκετιγκ φροντίζει να περάσουν τα συνθήματα εντυπωσιακά
συσκευασμένα κι ελκυστικά καταναλώσιμα,
οι αφίσες, μελετημένες από ψυχολογική άποψη, τα μέσα
ενημέρωσης, ειδικά η τηλεόραση με την παντοδυναμία της
εικόνας, καλλιεργούν το πνεύμα του «κοπαδιού» και
μετατρέπουν τον ψηφοφόρο σε καταναλωτή ιδεών και
συνθημάτων.
Ποια είναι η σχέση καταναλωτισμού και ελευθερίας;
Καταναλωτισμός η τάση να αγοράζουμε περισσότερα απ' όσα χρειαζόμαστε.
Ελευθερία α) εξωτερική ή νομική ή πολιτική: το να ζει δηλ. κανείς ως πολίτης απολαμβάνοντας τα δικαιώματα που του δίνει το Σύνταγμα (έκφρασης, ιδιοκτησίας, εκλέγειν - εκλέγεσθαι), β) εσωτερική ή ψυχολογική ή ηθική: ο έλεγχος παθών, ενστίκτων, επιθυμιών.
Ο καταναλωτισμός κι η ελευθερία είναι έννοιες αντιστρόφως ανάλογες. Όσο περισσότερο καταναλώνει κανείς, τόσο λιγότερο ελεύθερος είναι. Στις καταναλωτικές κοινωνίες ο άνθρωπος έχει την εξωτερική ελευθερία, τη δυνατότητα να καταναλώνει ό,τι θέλει κι όσο θέλει, αλλά δεν είναι εσωτερικά ελεύθερος. Είναι δέσμιος του σκληρότερου δυνάστη, του εαυτού του, δίχως να έχει συνείδηση μέχρι ποιου βαθμού χειραγωγείται απ' τις πολυεθνικές και τις διαφημιστικές εταιρείες. Ο καταναλωτισμός ακυρώνει την πνευματική ελευθερία του ατόμου και τούτο γιατί το προϊόν που επιλέγει δεν είναι αποτέλεσμα της δικής του βούλησης, αλλά αυτό που τον πείθουν οι μέθοδοι του μάρκετινγκ πως χρειάζεται (υποβολή μηνυμάτων, αποπροσανατολισμός).
Ο καταναλωτισμός αναιρεί την εσωτερική ελευθερία και τούτο γιατί απελευθερώνει τις επιθυμίες του ανθρώπου, γίνεται έρμαιο των παθών του, μ' αποτέλεσμα το άγχος, την εντατικοποίηση της εργασίας (για να καλύψει τις ανάγκες του), την έλλειψη εσωτερικής ζωής.
Όσο περισσότερο απλώνεται το «έχειν», τόσο συρρικνώνεται το «είναι», τόσο λιγότερο ικανοί γινόμαστε να βιώσουμε πολυδιάστατα τη ζωή μας και να ολοκληρώσουμε την ύπαρξή μας.
Σήμερα οι άνθρωποι του δυτικού κόσμου δεν πεθαίνουν από πείνα, πεθαίνουν από παχυσαρκία κι ανία μ' ένα τηλεκοντρόλ στο χέρι!
Την εποχή της δουλείας τείνει ν' αντικαταστήσει, δημιούργημα του τεχνικού πολιτισμού, η εποχή της εθελοντικής δουλείας.

Μόνο με μόρια οι μετεγγραφές

Ριζικές αλλαγές στο σύστημα μετεγγραφών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ετοιμάζει το υπουργείο Παιδείας. Οι μετακινήσεις σπουδαστών θα γίνονται μόνο προς τμήματα που έχουν ίδια μόρια εισαγωγής, ανεξάρτητα από το γνωστικό αντικείμενό τους

«E» 23/2

Δραστικές αλλαγές στο σύστημα των μετεγγραφών ετοιμάζει για άλλη μια φορά το υπουργείο Παιδείας προκειμένου να ανακόψει το τεράστιο «ρεύμα» αιτήσεων μετεγγραφής από τα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης της περιφέρειας προς τα κεντρικά.

Η υπουργός Αννα Διαμαντοπούλου μελετά το ενδεχόμενο -και μάλιστα το ανακοίνωσε στους πρυτάνεις των ΑΕΙ- να μην επιτρέπονται πλέον οι μετεγγραφές από τα τμήματα των περιφερειακών ιδρυμάτων προς τα αντίστοιχα κεντρικά, αλλά μόνο σε αυτά που έχουν ίδια μόρια εισαγωγής. Δηλαδή αν κάποιος εισαχθεί στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης με 15.000 μόρια δεν θα μπορεί να ζητήσει μετεγγραφή στο αντίστοιχο τμήμα του Πανεπιστημίου της Αθήνας το οποίο απαιτεί 17.000 μόρια αλλά σε οποιοδήποτε άλλο που θα έχει βάση εισαγωγής τα 15.000 και ας μην είναι αντίστοιχο.Η πρόταση αυτή έγινε επίσημα από την υπουργό Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου προς τους πρυτάνεις το προηγούμενο Σαββατοκύριακο, κατά τη διάρκεια της συνόδου τους, που έγινε στο Ναύπλιο. Η σκέψη της υπουργού μάλιστα έγινε αποδεκτή από τους εκπροσώπους των πανεπιστημίων, οι οποίοι χρόνια τώρα ζητούν ουσιαστικές αλλαγές στο σύστημα των μετεγγραφών ή να καταργηθεί, διότι προκαλεί στα ιδρύματα σοβαρότατα προβλήματα λειτουργίας.

Για το ζήτημα αυτό δεν έγινε περαιτέρω συζήτηση για τις λεπτομέρειες των αλλαγών (καθώς θα χρειαστούν πολλές επιπλέον ρυθμίσεις) κατά τη διάρκεια των εργασιών της συνόδου, αλλά οι πρυτάνεις δήλωσαν στην υπουργό εκ των προτέρων ότι θέλουν ένα σύστημα μετεγγραφών λειτουργικό, το οποίο δεν θα γίνεται αιτία να «αποδεκατίζονται» τα περιφερειακά ιδρύματα από φοιτητές και τα κεντρικά να φτάνουν σε κατάσταση ασφυξίας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σε πολλά ιδρύματα του κέντρου ο αριθμός των φοιτητών σε διάφορα τμήματα μετά τις μετεγγραφές διπλασιάζεται ή και τριπλασιάζεται, με αποτέλεσμα τα ιδρύματα να μην μπορούν να ανταποκριθούν στις εκπαιδευτικές (και όχι μόνο) ανάγκες.

«Εμείς δηλώσαμε στην υπουργό ότι θα στηρίξουμε αυτές τις αλλαγές που θα εξορθολογίζουν το σύστημα των μετεγγραφών και θα ανακόψουν τις αθρόες μετεγγραφές οι οποίες είναι καθοδηγούμενες» τόνισε στο «Εθνος» ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Θ. Παπαθεοδώρου.

Οι πρυτάνεις μάλιστα θεωρούν ότι το νέο αυτό σύστημα των μετεγγραφών θα λύσει κατά ένα μεγάλο μέρος το πρόβλημα που υπάρχει με το ισχύον και υποστηρίζουν ότι επειδή κανείς δεν θα θέλει να μετεγγραφεί σε τμήμα που δεν θα είναι αντίστοιχο με αυτό στο οποίο εισήχθη, θα μειωθεί δραστικά και ο αριθμός των αιτήσεων, καθώς αυτό θα το γνωρίζουν οι απόφοιτοι των λυκείων εκ των προτέρων.

Η εκτίμηση αυτή προφανώς θα επαληθευτεί καθώς είναι δεδομένο ότι κάθε χρόνο χιλιάδες υποψήφιοι που πληρούν τις προϋποθέσεις για μετεγγραφή συμπληρώνουν το μηχανογραφικό δελτίο με βάση τους βαθμούς τους και έχοντας υπόψη ότι μετά την εισαγωγή τους θα μπορέσουν να διεκδικήσουν τη μετεγγραφή τους και να μεταπηδήσουν σε αντίστοιχη σχολή της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης.

ΣΥΝΩΣΤΙΣΜΟΣ ΣΤΑ ΚΕΝΤΡΙΚΑ ΑΕΙ
100% η αύξηση των αιτήσεων μέσα σε δύο χρόνια

«Κουρελού» έχει καταντήσει το σύστημα των μετεγγραφών στη χώρα μας, αφού κάθε λίγο και λιγάκι αλλάζει ανάλογα με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.

Τα τελευταία χρόνια άλλαξε μία φορά με απόφαση της Μαριέττας Γιαννάκου και πέρυσι από την Αννα Διαμαντοπούλου, η οποία καθιέρωσε και το σύστημα των ηλεκτρονικών αιτήσεων. Τον περασμένο Οκτώβριο, μάλιστα, ο αριθμός των αιτήσεων για μετεγγραφή έσπασε κάθε ρεκόρ, αφού έφτασε περίπου στις 15.000 (πρόπερσι ήταν περίπου 7.500), ενώ από αυτές οι 8.955 έγιναν ηλεκτρονικά.

Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι από τις 8.955 αιτήσεις, σχεδόν οι μισές έγιναν από σπουδαστές που ανήκουν σε τρίτεκνες οικογένειες. Αυτή μάλιστα η κατηγορία των σπουδαστών είναι που δημιουργεί και τα μεγαλύτερα προβλήματα στα πανεπιστήμια, όπως υποστηρίζουν οι πρυτάνεις και οι πρόεδροι των ΤΕΙ, αφού μόνο από αυτούς πολλές φορές τα τμήματα διπλασιάζουν τον αριθμό των φοιτητών τους, κάτι που έγινε και φέτος και μάλιστα σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό, λόγω της κατάργησης της βάσης του 10.

Οι πολύτεκνοι μέχρι τώρα δικαιούνται μετεγγραφή χωρίς κανένα ποσοτικό περιορισμό καθώς και τα παιδιά πολυμελών οικογενειών, παιδιά θυμάτων τρομοκρατίας, ορφανοί από έναν ή δύο γονείς, διακριθέντες στον τομέα του αθλητισμού και πάσχοντες από σοβαρές ασθένειες. Και μπορεί πέρυσι το σύστημα των μετεγγραφών να άλλαξε, αλλά το πρόβλημα δεν λύθηκε, με αποτέλεσμα οι διοικήσεις των ιδρυμάτων να απειλούν ξανά ότι δεν θα δέχονται να κάνουν μετεγγραφές εάν το κράτος δεν τους δώσει πρόσθετη χρηματοδότηση προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες τους.

ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ ΣΗΜΕΡΑ
Ευεργετικό σύστημα για φοιτητές, ασφυκτικό για τα ιδρύματα

Τη χρονιά που μας πέρασε το υπουργείο Παιδείας προχώρησε σε βελτιωτικές παρεμβάσεις στο σύστημα των μετεγγραφών κάνοντας ταυτόχρονα τη σχετική διαδικασία ταχύτερη και περισσότερο αξιοκρατική. Οι νέες διατάξεις όμως μπορεί να αποδείχτηκαν ευεργετικές για τους σπουδαστές αλλά δεν έγινε το ίδιο και για τα πανεπιστήμια.

Οι σχετικές αιτήσεις υποβλήθηκαν στις αρχές Οκτωβρίου και όχι τον Νοέμβριο όπως ίσχυε τα προηγούμενα χρόνια. Οι αιτήσεις υποβλήθηκαν ηλεκτρονικά από τον ενδιαφερόμενο σπουδαστή μετά την εγγραφή του στο τμήμα προέλευσης και οι ενδιαφερόμενοι ενημερώθηκαν πάλι ηλεκτρονικά για το αποτέλεσμα της αίτησής. Στη συνέχεια οι φοιτητές των οποίων οι αιτήσεις έγιναν δεκτές υπέβαλαν στο τμήμα υποδοχής τα πρωτότυπα όλων των απαιτούμενων δικαιολογητικών για την απόδειξη των προϋποθέσεων μετεγγραφής.

Δικαίωμα μετεγγραφής μέχρι τώρα, από το πρώτο εξάμηνο έχουν τα τέκνα των γονέων, που ο μέσος όρος του οικογενειακού εισοδήματος των 3 τελευταίων ετών δεν ξεπερνά το ποσό των 45.000 ευρώ. Στις περιπτώσεις αυτές δικαίωμα υποβολής έχουν και φοιτητές που βρίσκονται στο τρίτο εξάμηνο σπουδών με την προϋπόθεση ότι έχουν εξετασθεί επιτυχώς στο τμήμα προέλευσης σε όλα τα υποχρεωτικά και επιλογής μαθήματα των δύο πρώτων εξαμήνων.

Οι μετεγγραφές για τους ανωτέρω δικαιούχους δεν επιτρέπεται να υπερβαίνουν συνολικά σε ποσοστό το 14% του αριθμού των εισακτέων στο τμήμα υποδοχής. Για το λεκανοπέδιο Αττικής και Θεσσαλονίκης, το συνολικό ποσοστό των μετεγγραφών είναι μικρότερο και δεν μπορεί να ξεπερνά το 9%.

ΝΙΚΟΛ. ΤΡΙΓΚΑ

Αλλαγές από το Δηµοτικό έως το Λύκειο

Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΚΑΤΣΙΚΑ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Παρασκευή 18 Φεβρουαρίου 2011


Νέα αναλυτικά προγράµµατα, νέοι τρόποι διδασκαλίας, νέα δοµή της διδακτέας ύλης και λιγότεροι διορισµοί µόνιµων εκπαιδευτικών
Αλλαγές από το Δηµοτικό µέχρι και το Λύκειο τη φετινή χρονιά επεξεργάζεται το υπουργείο Παιδείας.Αλλαγές θα γίνουν και στη δοµή της εκπαίδευσης καθώς στο στελεχιακό δυναµικό της. Παράλληλα τουπουργείο Παιδείας προσανατολίζεται στον διορισµό περίπου 2.000 µόνιµων εκπαιδευτικών. Από τη νέα σχολική χρονιά θα εφαρµοστούν νέα αναλυτικά προγράµµατα σπουδών στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση.

Η αρχή θα γίνειπιλοτικά σε 110 - 130 Δηµοτικά καιΓυµνάσια τον Σεπτέµβριο του 2011 και τη σχολική χρονιά 2012-13 θα γενικευτούν σε όλα τα σχολεία. Οιαλλαγές αυτές θα αφορούν νέους τρόπους διδασκαλίας και χειρισµού της διδακτέας ύλης, ενώ δεν προβλέπονται νέα βιβλία.

Παράλληλα, πριν από τοτέλος Μαρτί ου το υπουργείο Παιδείας αναµένεταινα ανακοινώσει νέο ωρολόγιο πρόγραµµα για τηνΑ΄ τάξητου Λυκείου, το οποίο θα εφαρµοστεί τη νέα χρονιά 2011-12.

Στο νέο αυτό πρόγραµµα, όσον αφορά τα µαθήµατα και την ωρολόγια κατανοµή τους,δεν θα υπάρχουν σηµαντικές διαφορέςσε σχέση µε ό,τι ισχύει µέχρι σήµερα, ενώ το µάθηµα της Ιστορίας θα είναι υποχρεωτικό για όλους τους µαθητές της Α΄ τάξης του Λυκείου.

ή ΠΡΟΣΒΑΣΉ σε αει - τει. Για τις Β΄ και Γ΄ Λυκείου το νέο ωρολόγιο πρόγραµµα µε τις επιλογές µαθηµάτων θα ανακοινωθεί αργότερα, πιθανόν στο τέλος του α΄ εξαµήνου του 2011.

Το υπουργείο Παιδείαςεπεξεργάζεται διάφορα σενάρια όσον αφορά την κατανοµή τωνµαθηµάτων και την ανάπτυξη των επιλογών µαθηµάτων από τους µαθητές, καθώς οι δυο αυτές τάξεις θα συνδέονται άµεσα µε την πρόσβαση στις Ανώτατες Σχολές. Στο σηµείο αυτό υπάρχουν ακόµη διαφορετικές προσεγγίσεις π.χ. όσον αφορά την «τύχη» της διδασκαλίας του µαθήµατος της Πληροφορικής, ενώ υπάρχει µια συµφωνία να συνδέονται τα προς επιλογή µαθήµατα αποκλειστικά µε τη Δέσµη των γνωστικών αντικειµένων των σχολών στις οποίες θα κατευθύνεται ο υποψήφιος.

Τα γενικά χαρακτηριστικά του νέου τρόπου πρόσβασης στα πανεπιστήµια είναι τα παρακάτω:

Στη διάρκεια της φοίτησής του στη Β΄ και Γ΄ τάξη του Λυκείου ο υποψήφιος θα παρακολουθεί µικρό αριθµό υποχρεωτικών µαθηµάτων, µαθήµατα επιλογής και δραστηριότητες που θα τον οδηγούν στην οµάδα σχολών της επιλογής του.

Οι σχολέςθα καθορίσουν συντελεστές βαρύτητας στα µαθήµατα.

Στο τέλος του Λυκείου οι υποψήφιοι θα δίνουν εξετάσεις σε τέσσερα µαθήµατα πουέχουν προεπιλέξει και στην τελικήεπίδοση θα συνυπολογίζεται η συνολική αξιολόγησή τους στη Β΄ και τη Γ΄ Λυκείου. Η είσοδος των υποψηφίων θα γίνεται σε σχολές(π.χ Σχολή Θετικών Επιστηµών Αθήνας, Θεσσαλονίκης κ.λπ.) ή σε πανεπιστήµια (π.χ. Πάντειο Πανεπιστήµιο).Η τελική κατάταξή τους σεπανεπιστηµιακά τµήµατα ή τµήµαταΤΕΙ θα γίνεται έπειτα από αξιολογικές διαδικασίες (εξετάσεις) στη διάρκεια του Α΄ έτους σπουδών.

Το σύστηµααυτό θα εφαρµοστεί για πρώτηφορά το σχολικό έτος 2013-2014, δηλαδή θα αφορά τους µαθητές που θα φοιτήσουν στην Α΄ Λυκείου το επόµενο σχολικόέτος 2011-2012.

Διορισμοι ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΏΝ. Τη νέα χρονιά θα διοριστούν λιγότεροι µόνιµοι εκπαιδευτικοί σε σχέση µε την προηγούµενη χρονιά (πέρυσι ως γνωστόν διορίστηκαν περίπου 2.800 µόνιµοιεκπαιδευτικοί). Το υπουργείο Παιδείας θα µπορεί να ανακοινώσει τον συγκεκριµένο αριθµό τον Ιούνιο, όταν θα γνωρίζει τον αριθµό των εκπαιδευτικών που θα υποβάλουν αίτηση για συνταξιοδότηση, καθώς θα ισχύσει η

Πιλοτική εφαρµογή σε 110 Δηµοτικά και Γυµνάσια τον Σεπτέµβριο του 2011

αναλογία 1 προς 5 (σε κάθε 5 που φεύγουν θα διορίζεται 1).

Σύµφωνα µε πληροφορίες, τηνέα σχολική χρονιά θα προσληφθούν λιγότεροι από 2.000 µόνιµοι εκπαιδευτικοί και µέσα σε αυτούς υπολογίζονται και οιεπιτυχόντες και διοριστέοι του επικείµενου διαγωνισµού Ειδικής Αγωγής.

Σύµφωνα µε την υφυπουργό Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου, η πρόθεση του υπουργείου Παιδείας είναι να «τελειώνει» µε τις εκκρεµότητες που υπάρχουν όσον αφορά τους διορισµούς των διάφορων κατηγοριών εκπαιδευτικών (ΑΣΕΠ,κατηγορία 40% κ.λπ.), ωστόσο δεν είναι σίγουρο αν οι διορισµοί του 2011 θα συµπεριλάβουν τον συνολικό αριθµό των εκπαιδευτικών τους οποίους το υπουργείο οφείλει να διορίσει.