Παρασκευή 20 Απριλίου 2012
Ολικό διαγώνισμα στη βιολογία γενικής παιδείας, Απρίλης 2012
Επιμέλεια: Σημαιουδάκη Ελευθερία
Όνομα:…………………………………………………………………………………
ΘΕΜΑ 1ο
Να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό καθεμίας από τις παρακάτω ημιτελείς προτάσεις 1 έως 5 και δίπλα το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή λέξη ή φράση, η οποία συμπληρώνει σωστά την ημιτελή πρόταση.
1. Για 20 μόρια όμοιων αντισωμάτων ισχύει:
α. Συνολικά αποτελούνται από 80 πολυπεπτιδικές αλυσίδες
β. Αποτελούνται από 20 βαριές και 60 ελαφριές αλυσίδες στο σύνολό τους
γ. Μπορούν να συνδεθούν με μια ευρεία γκάμα αντιγόνων
δ. Η δράση τους στο αίμα και τη λέμφο του οργανισμού συνιστά την κυτταρική ανοσία
Μονάδες 5
2. Ασθένεια που προκαλείται από προκαρυωτικό οργανισμό είναι η:
α. ασθένεια του ύπνου
β. τρυπανόσωμα
γ. καντιτίαση
δ. σύφιλη
Μονάδες 5
3. Τα φυτά προσλαμβάνουν τον άνθρακα και το άζωτο με τη μορφή:
α. γλυκόζης και αμμωνίας αντίστοιχα
β. γλυκόζης και νιτρικών ιόντων αντίστοιχα
γ. διοξειδίου του άνθρακα και νιτρικών ιόντων αντίστοιχα
δ. διοξειδίου του άνθρακα και αμμωνίας αντίστοιχα
Μονάδες 5
4. Μικροοργανισμοί κατατάσσονται στο είδος Vibrio cholerae με βάση:
α. Το μειξιολογικό κριτήριο
β. Το τυπολογικό κριτήριο
γ. Συνδιασμό των δυο κριτηρίων
δ. Κανένα από τα δυο κριτήρια
Μονάδες 5
5. Ερημοποίηση μπορεί να προκληθεί από:
α. Την όξινη βροχή
β. Την αποψίλωση των δασών
γ. Τις πυρκαγιές και την υπερβόσκηση
δ. Όλα τα παραπάνω
Μονάδες 5
ΘΕΜΑ 2ο
1. Ποιοι οργανισμοί επιτελούν κυτταρική αναπνοή, ποια είναι η διαδικασία αυτή και ποια τα αποτελέσματά της; Πώς σχετίζεται η διαδικασία αυτή με τις απώλειες ενέργειας μεταξύ τροφικών επιπέδων σε ένα οικοσύστημα;
Μονάδες 7
2. Γιατί η δράση της φυσικής επιλογής αναφέρεται στο επίπεδο του πληθυσμού και όχι του ατόμου;
Μονάδες 6
3. Με ποιο τρόπο μπορεί να γίνει η διάγνωση του AIDS;
Μονάδες 5
4. Ποια είναι τα αίτια του φαινομένου του θερμοκηπίου;
Μονάδες 7
ΘΕΜΑ 3ο
Α. Ο Γιάννης και η Ελένη μολύνθηκαν ταυτόχρονα από το βακτήριο του τετάνου ενώ έπαιζαν σε ανεγειρόμενη οικοδομή. Ο Γιάννης διέθετε ήδη ανοσία για το βακτήριο, ενώ η Ελένη όχι, οπότε της χορηγήθηκε αντιτετανικός ορός.
α. Με ποιους τρόπους θα μπορούσε να έχει αποκτήσει ανοσία ο Γιάννης; Αναφέρετε τα κύτταρα του ανοσοβιολογικού συστήματος του Γιάννη, τα οποία έδρασαν προσφέροντας ανοσία. Μονάδες 6
β. Τι είναι ο αντιτετανικός ορός και πώς έδρασε στην περίπτωση της Ελένης;
Μονάδες 3
Β. Το αντιβιοτικό πενικιλίνη ανακαλύφθηκε τυχαία από το Φλέμινγκ το 1929
.
α. Ποιος είναι ο μηχανισμός δράσης του; Μονάδες 2
β. Πώς θα εξηγούσε ο Λαμάρκ και πώς ο Δαρβίνος την ανθεκτικότητα που έχει αναπτύξει το βακτήριο Staphylococcus aureus στην πενικιλίνη; Μονάδες 6
Γ. Στο διάγραμμα που ακολουθεί απεικονίζεται η μεταβολή των πληθυσμών του φυτοπλαγκτού και του ζωοπλαγκτού υδάτινου οικοσυστήματος, πριν και μετά την περίοδο των βροχοπτώσεων. Στο οικοσύστημα αυτό παρατηρείται θάνατος πολλών ψαριών από ασφυξία.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου